logo
cart cart
cart cart
cart cart
cart cart
تاشیسم (Tachisme)

تاشیسم (Tachisme)

اصطلاحی که میشل تاپیه منتقد فرانسوی برای توصیف سبکی در نقاشی ابداع کرد که طی دهه های 1940 و 1950 رایج بود و مشخصه آن لکه ها و پاشش نامنظم رنگ بود (تاش tachدر زبان فرانسوی به معنی نقطه یا لکه است ). تاشیسم از این نظر که تلاش داشت تا کاملاً خود انگیخته و شهودی باشد و برنامه ریزی آگاهانه و فرمی را کنار می نهاد، بسیار تحت تأثیر اکسپرسیونیسم انتزاعی قرار داشت. تاشیسم تلاشی برای نمایش یا بیان نداشته، بلکه قصد دارد نوعی حالت نمایشی یا حسی باشد. تاپیه در کتابش تحت عنوان هنر بیگانه (Vn Art Autre 1952)(نگاه کنید به هنر بیگانه) تاشیسم را هنر بیگانه نامید تا بدین ترتیب بر گسست کامل آن از تمامی ارزش های زیبایی شناختی و روش های نقاشی تا پیش از سال 1950 تأکید ورزد.متعاقب آن در سال 1953 ژان آتلان دیدگاه صریح و روشنی از فلسفه نهان در پشت آن ارائه داد: "من معتقدم  منبع مشترکی برای نقاش و رقصنده وجود دارد، این منبع مشترک حالت خاصی از ریتم های زندگی است . از نظر من یک تصویر نمی تواند حاصل یک ایدهء از پیش ادراک شده باشد؛ پس نقش تصادف در آن بسیار حائز اهمیت بوده در واقع همان نقش تصادف است که در نهایت نقش تعیین کنند و قطعی در خلق اثر هنری ایفا می کند. باید دانست  در آغاز یک ریتم وجود دارد که می خواهد خود را رها و آشکار سازد: ادراک این ریتم اصل اساسی است که کیفیت حیاتی اثر هنری بر بسط و گسترش آن متکی است".

 تاشیسم اساساً یک جنبش فرانسوی بود (فوتریه، ژورژ ماتیو و ولزِ پاریسی آلمانی الاصل از جمله پیروان پیشروی این سبک بودند) و نقاشی تاشیستی ذاتاً موقرتر و آرام تر از آثار اکسپرسیونیسم انتزاعی امریکایی هستند. گاه اصطلاح انتزاع تعزلی و هنر غیر فرمی نیز به عنوان مترادفی برای تاشیسم به کار می روند، با این حال منتقدین خاصی این اصطلاحات را با برخی تفاوت های جزیی توصیف می کنند. اما این مشکل در حوزه ی لغت شناسی به همین جا ختم نمی شود، واژه تاشیسم طی سدۀ نوزدهم با معانی مختلف و با فحوایی تحقیرآمیز برای اشاره به امپرسیونیست ها و به کار می رفت.

رومول نوتیو (Romul Nutiu)

 

سرژه پولیاکوف (Serge Poliakoff)

منبع: سبک ها و مکتب های هنری/ مولفان: ایان چیلورز، هارولد آزبرن و دیگران، تدوین و ترجمه: فرهاد گشایش، تهران، عفاف، 1380.

گالری هپتا، گالری هنرهای تجسمی است که با تمرکز بر روی هنر مدرن و هنر معاصر ایران، از سال ۱۳۹۲ در تهران به برگزاری نمایشگاه‌های هنری و خرید و فروش آثار هنری می‌پردازد.برگزاری رویدادهای هنری، پرداختن به جنبه‌های تئوریک هنر و مواردی چون ادبیات و فلسفه که به هنر جان تازه‌ای می‌بخشند، از اهداف مهم گالری هپتا است.گالری هپتا در جست‌و‌جوی هنرمندان جوان و نوظهور است و از همکاری با آنان استقبال می‌کند.در کنار برگزاری نمایشگاه فیزیکی در فضای گالری هپتا، وبسایت گالری نیز به برگزاری نمایشگاه آنلاین در قسمت گالری مجازی می‌پردازد.هم‌چنین وبسایت گالری هپتا با ایجاد صفحه‌ی اختصاصی هنرمندان حوزه‌های مختلف هنرهای تجسمی از جمله نقاشی، عکاسی، حجم و نقاشیخط امکان معرفی بهتر و خرید و فروش آنلاین آثار هنری آنها را فراهم می‌آورد.

نماد اعتماد الکترونیکی
Bank Pasargad